Smörkola.

21,55

~~~~

Det har jag gjort idag. Choklad och polkasmak samt vanlig kola! Måste jag berätta om det blev gott eller? :-P ååååh...!


Smörkola

Det här behöver du:

Cirka 50 stycken

100 g smör
2 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker

Såhär gör du:

1. Smält smöret i en tjockbottnad, vid kastrull.

2. Rör ned vispgrädde, strösocker, sirap och vaniljsocker och låt koka utan lock cirka 15-30 minuter. Rör om då och då.

3. Gör ett kulprov för att veta när smeten är färdig. Rör ned valfri smaksättning (se nedan) eller behåll kolan naturell. Häll upp kolan på en oljad plåt. Låt svalna.

4. Klipp i bitar och slå in kolan i smörpapper, förvara kallt.

Jag har hämtat receptet
här

Du kan förstås smaksätta kolan i oändlighet, det finns flera tips på sidan jag länkar till.


Jag har även gjort snickers och mandelsmassa i choklad. För några veckor sedan gjorde jag risbräck så nu får det räcka med julgodis :-D

Min snickers hittar du recept på i min blogg eller på sidan jag länkar till.

Utöver detta så har jag gjort köttbullar idag också. I morgon ska sillarna och strömmingarna göras. Sedan kommer skinkan, tjälknölen, rödbetssalladen, skinkfrestelsen... ja det stoppar nog inte där :-) men jag älskar att laga mat...rena avkopplingen när tiden finns :-)

Just det, jag ska baka också, vörtbröd och något mer :-)

Nu är det natta för idag!

Kram och godnatt.

/ E ♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback