Joayeux Noël!

22,49

~~~~

Ha nu en riktigt lugn och skön jul!



Lite gnäll.

16,31

~~~~

Nu ska jag vara riktigt gnällig, men jag tycker att jag har fog för det.

Sedan cirka ett år tillbaka har jag lidit, ja, jag tycker att jag har lidit låter kanske lite väl men… I alla fall… illamående, yrsel, darrningar, hjärtklappning, blodtrycksfall och svimningskänslor när jag har ätit något. Ibland blir det så illa att det enda som hjälper är att sova. Dessa problem kallas för Vasovagal reaktion. Min kropp tar mer blod än normalt att smälta maten jag äter. Lösningen på problemet ska enligt läkaren vara att äta ofta och lite. Nu ska jag försöka ställa om mina matvanor, igen… Det är tydligen inget som går att medicinera bort. Det känns i alla fall väldigt skönt att äntligen få veta vad det är jag släpar runt på. Har nu mått illa sedan jag åt lunch klockan elva…snart middag nu och jag bävar för hur det ska bli efter det. Får se om jag får i mig något överhuvudtaget med detta mående. Detta var tydligen inte så väldigt vanligt problem heller, varför är jag inte förvånad? Määään ja ä ente bitter! *suuuuck*


Det här känns som en jättekul ”topping” ovanpå giftstruma, celiaki (glutenintolerans) laktosintolerans samt en massa andra allergier, ryggproblem, eksem, kronisk slemhinneinflammation i näsan…ja, listan kan göras lång. Åh, känner mig så uppåt just nu… Om jag bryter ihop och går vidare så kanske jag kommer igen sen? Eller vad tror ni?

Nu har jag gnällt färdigt…


Bonsoir!


Säkert retar de nån...

23,59

~~~~

Det här är ett inlägg som säkert kommer att reta många, eller åtminstone nån... Så om du inte vill bli uppretad sluta läs... NU :-)

Ofta funderar jag på är jag värd mindre än "andra" för att jag inte har några barn? Är mina åsikter värda mindre? Vet jag överhuvudtaget nånting fast jag inte har barn? Vet jag nånting om livet fast jag inte har barn? Man får bita sig i tungan och väga sina ord innan man uttalar sig bland folk som har barn, det är verkligen så, tro mig. Det är enklast att vara tyst. Min åsikt är skit.

Ofta får jag höra: Varför ska du vara ledig då och då? Du har ju inga barn! Du behöööööver ju inte vara ledig. Kommentarer känns överflödiga, nej men herregud det är klart jag inte behöver vara ledig, för jag har inga barn och därmed inget liv...eller? Jag tänker detta, säger inget. Det är bäst så. Ingen idé att argumentera. I bland önskar man att folk rent ut sagt bara höll käft! Tänk om jag inte kan få barn och min högsta önskan är att kunna få det? I bland önskar jag att folk tänkte sig för innan dom pratar.

Eller: Vad vet du om det? Återigen, kommentarer överflödiga. Jag har inga barn, vet inget om hur det egentligen är att leva.

Har man inga barn har man inget fog för att vara trött som en idiot, ingen anledning att ha ett tvättberg som bara växer eller att känna att man inte har tid för sig själv och knappt har någon fritid alls. För hur är det möjligt när man inte har barn? Vi "barnlösa" har väl all tid i världen? Tack men nej tack, det funkar inte så...

Var och varannan dag upplever jag detta, och säkert många med mig.

Om jag nu har klivit någon på tårna, jag ber om ursäkt för det. Eller nej, det gör jag inte. Det är såhär jag känner. Punkt och slut.

Sist men inte minst, jag vet precis hur jag inte vill vara när jag själv har barn. Skön känsla. Kom nu inte och säg: "Du kommer att ändra dig när du själv har barn".

Alla är inte sånna, men många. Jag vill inte dra alla över en kam.

Over and out.


// Aningen less och trött Evelina som måste få ur sig vad hon tänker.




Bonde.

19,50

~~~~

Strax börjar detta härliga program... ni tittar väl? :-)





Veckans bästa!

19,25

~~~~

...är SNÖN! Den som inte gillar snön, skit ner dig (hahaha)
Äntligen är det vita guldet här. Det kan få fortsätta vräka ner :-)
Kunde ju inte ha kommit mer lägligt när vi är bara sju (snart) från Dopparedagen!

Julklapparna är jag snart klar med. Läre väl hamna på stan den 23:e trots att det är min största mardröm.
Julkorten skickade jag i morse, hela fyra stycken, snåljude man är.
Julmaten ska inhandlas och lagas till på lördag, jag lär ha en del att göra då.
Julgranen ska också hämtas på lördag. Helgen kommer att bli späckad på alla sätt och vis, på söndag har vi julkonsert tillsammans med Ovanåkers Kyrkokör. Kyrkan kommer att vara fullsatt. Allt känns jättebra, jag kan mina stämmor och alla texter utantill (till vissa körmedlemmars förtret, hihi)

På julafton kommer vi att börja med traditionsenlig julfrukost hos mormor och mormor. Sedan tar vi med oss lillebroren (Rickard) hem till Knåda för KalleJanka kl 15, julmiddag och julklappar. På juldagen blir det stort släktkalas med Niklas släkt (mammans sida) och på Annandagen ska vi till Mamma, sen träffa pappa.

Hur ska ska ni fira jul?
Skriv en rad och berätta.

Kramar!

Sankta Lucia.

21,59

~~~~

I morse klev jag upp tidigt, som alla luciamorgnar för att se luciamorgon. Det är tradition som jag haft med mig sedan jag var liten. Nu har en av årets mysigaste dagar snart passerat, hoppas ni haft en fin luciadag, och en fin tredje advent.



Baconshot

18,09

~~~~

I dag fick jag vaccin för svininfluensan. Låter bilden tala för sig själv. Tackar min arbetsgivare för att vi fick möjligheten att få sprutan på jobbet.



Julgodis.

20,32

~~~~

Tänkte göra lite godis till jul :-)
 
Snickers och Wienernougat, smarrigt va? :-)

Recepten kommer från
denna hemsida.


♥ Snickers



350
 gr jordnötssmör osaltat med crisp
2 dl sirap
2 dl socker
9 dl cornflakes
200 gr ljus eller mörk blockchoklad
(florsocker)

Gör så här

1. Blanda jordnötssmör, sirap och socker i en kastrull. Hetta upp blandningen under omrörning utan att den kokar.

2. Häll smeten i en bunke, tillsätt cornflakes och rör ihop.

3. Lägg blandningen över en plåt och kavla ut den. Den bör täcka 3/4 av plåten.

4. Smält chokladen i ett vattenbad eller mikro och bred över kakan.

5. Låt stå kallt tills chokladen har stelnat och skär sedan i bitar. Pudra florsocker över, använd en jordnöt eller cashewnöt för att få ett min mönster.


Snickers, underbart gott.




♥ Wienernougat


100 g flagad mandel
250 gr nougat
150 gr mörk choklad

Gör så här

1. Rosta den flagade mandeln gyllenbrun i en torr och inte alltför het stekpanna. Ställ åt sidan.

2. Ställ en skål eller tallrik över en kastrull till hälften fylld med kokande vatten.

3. Smält nougaten i ett vattenbad.

4. Finhacka den mörka chokladen och låt den smälta ner tillsammans med nougaten i vattenbadet.

5. Blanda ner den rostade mandeln.

6. Häll upp massan i en avlång form klädd i bakplåtspapper.

7. Låt stelna och skär sedan i bitar.


Mmmm...


Dagens.

20,23

~~~~

Dagens mat: Ugnskorv och potatis.
Dagens låt: New love in town - Europe.
Dagens tråk: Konrads kalasklister i klockan.
Dagens bästa: Komma hem efter jobbet, tystnad.
Dagens sämsta: Ont i ryggen/ischias. Vädret...jag behöver väl inte säga hur less jag är?
Dagens tv-program: 2½ män.
Dagens radioprogram: Morronen i Sr Gävleborg, radiokalendern-Nelly Rapp.


Frostigt.

15,58

~~~~

Frusna äpplen.
















Frostig gren av vår utegran.


Hemma.

15,48

~~~~

Tog lite bilder med "lilla" kameran som tyvärr är lite trist att fota med men det funkar i alla fall :-) såå, lite bilder hemifrån ♥


Bilder från köket.



Utsikt från ena köksfönstret.




Bilder från vardagsrummet.













Huset.




Min fina lykta.





Kramar ♥


Här igen :-)

11,21

~~~~

Jaha då är jag här igen, på min gamla blogg. Jag vet inte men jag trivs ändå bättre med denna hemsida för bloggar. Blogspot är ju bra på sitt sätt, lite finare design och sånt men det är ett elände att ladda upp bilder och få till det på ett bra sätt. Gav nästan det med detsamma. Hmm, jag skulle logga in på blogspot nyss, men det visade sig att jag glömt bort lösenordet (!) haha... nu måste mejla så jag kan få det. Ska ju hänvisa er tillbaka hit igen. Jag är visst en riktig hoppjärka vad det gäller bloggar, först här, sen wordpress tillbaka hit, sedan blogspot och till sist tillbaka här igen.

Har det jättemysigt just nu med eld i kaminen och tända ljus och adventsstjärnor. Vinterstudion på tv med skidskytte och annat roligt :-)

Ska snart göra mig i ordning för att åka i väg på körsång. Kören ska sjunga i Jössebo, det är tradtionsenlig julmarknad där idag.

Efter detta ska jag åka ner på byn och handla lite samt hämta två paket, ett från Gina Tricot och ett från Tradera, det paketet innehåller en röd lingonkrans som jag ska ha på spiskåpan över den gamla vedspisen i köket.

Näe, nu ska jag fota lite. Har ju inte visat upp hur det ser ut här :-)